Sunday, February 8, 2009

Sammanfattning

Mina två första veckor har gett en hel del nya intryck. Tänkte försöka ge mig på att göra en kortare sammanfattning av vad som hittils har hänt.

Resan hit
Allt började väldligt bra. Lufthansas flyg från Kastrup till Frankfurt var en av mina bättre flygresor någonsin. Planet var så gott som nytt och det var väldigt gott om utrymme.
Efter att ha väntat i ca två timmar i Frankfurt så var det dags att borda United Airways plan med destination San Francisco. Komforten var ingen höjdare. Det var absolut in dimensionerat efter någon av min längd. Till råga på allt så lyckas jag sätta mig bredvid planets i särklass sjukaste person. Han hostade i princip konstant. Utav elva timmars total flygtid så hostade han effektivt i säkert tio. Efter halva resan lyckas han dessutom kläcka ur sig "I'm not contagious." Yeah right, tänkte jag och började på allvar räkna ner tiden tills jag skulle vara i samma tillstånd som han.
Efter att ha landat vid fyratiden lokal tid så var det dags att hämta ut sin hyrbil och sticka till hotellet. Jag lyckades få en väldigt törstig Ford Fusion. Jag kan väl ärligt säga att jag inte kände mig särskilt sugen på att ge mig ut i rusningstrafik på en fyrfilig amerikansk motorväg. 20 minuter senare var jag dock framme vid hotellet utan varken större fysiska eller mentala skador.

Extended Stay
Hotellet, eller lägenhetshotellet, som jag spenderade dryga veckan på ligger här. Inte det mest fashionabla stället, men det fyllde sin funktion. Att det dessutom ligger bara 3 minuter till jobbet (med bil) var ju naturligtvis inte någon nackdel.
Från början var tanken att börja jobba på måndagen, men det blev faktist att börja direkt dagen efter (på fredagen). Det blev dock en ganska lugn start med några uppstartsmöten och chansen att installera sig på sin nya plats.
På fredag kväll började jag känna att något inte riktigt var som det skulle med halsen. När jag vaknade på lördagen hade jag feber och halsont. Härlig start. Jag kände mig dock inte riktigt sugen på att spendera hela helgen i sängen på hotellet. Det var bara att inköpa lite panodilliknande droger i närmsta affär och försöka stå ut. Vi spendera helgen med att köra runt och kolla på bilar, vilket faktist var ganska mycket i fas med vad jag verkligen orkade göra.

Feber och Jetlag
Hade jag varit i Sverige så hade jag definitivt inte jobbat den första delen av veckan. Jag var fortfarande sjuk, men eftersom det inte finns något som heter sjukdag i USA så var det bara att stifta en nämare bekantskap med pillerburken och försöka göra det bästa av situationen. Detta i kombination med att fortfarande lida av jetlag var naturligtvis ingen höjdare. Onsdagen var den första dagen jag inte vaknade vid halv fem på morgonen. Även om jag inte var helt återställd från jetlaggen så var jag på god väg.

Teambuilding
På lördagen så hade vi en teambuildingaktivitet med hela Tactel US i San Francisco. Vi började med att träffas på kontoret i Redwood Shores. Där delade vi in oss i olika lag och hade därefter en "skattjakt". Skattjakten gick ut på att man fick olika ledtrådar till kända platser i San Francisco. Efter att man lyckats lista ut vad det var för platser skulle man bege sig dit och ta ett foto. Det var riktigt kul och det var ett väldigt bra sätt att stifta bekantskap med staden. Att det dessutom var ett fantastiskt väder var ju inte heller någon nackdel. Dryga 20 grader och helt molnfritt.
Dagen avslutades med att äta på en trevlig restaurang, och efter det begav vi oss ut för att undersöka stadens nattliv. Några öl och drinkar senare tog vi en taxi "hem" till hotellet. Allt som allt en väldigt lyckad dag.

La Casa
På söndagen (1 feb) var det dags att checka ut från hotellet och bege sig till huset. Vi (jag och André) lyckades få tag på ett trevligt litet (möblerat!) hus på 220 kvm. 3 sovrum med tillhörande badrum i ett gated community. Sten, sax, och påse fick avgöra vem som skulle få master bedroom. Jag kände mig naturligtvis inte helt besviken över att vinna. Jag tänkte lägga upp bilder på hela härligheten lite senare.
Efter en snabb runda på IKEA för att inhandla sängkläder och lite handdukar så var det dags för att kolla på Superbowl. Jag har aldrig kollat på en hel match i amerikansk fotboll innan. Som tur var så har André betydligt större koll på läget. Grunderna är ganska enkla, men det känns som det finns hur många specialregler som helst. I slutet av matchen började jag komma in i det, och även om det inte håller samma klass som fotboll så var det faktist väldigt underhållande.
Från och med idag så kommer vi faktist vara tre som bor i huset. Yau, som flyttar från kontoret i San Diego till kontoret här i Redwood Shores, har bestämt sig för att bo med oss. Med tanke på den ganska dyra hyran ($3400/mån) så är det naturligtvis en lättnad rent ekonomiskt. Samtidigt så känns det kul att ha en tvättäkta amerikan som room mate. Dessutom så lider vi ju faktist inte av brist på utrymme. :)

No comments:

Post a Comment