Friday, February 13, 2009

I need your clothes, boots, and for you to stop working for two days a month

Kalifornien har budgetkris. Så vad väljer Arnold att göra för att spara lite dollares? Han stänger ner vissa statligt drivna offentliga institutioner två dagar i månaden. Sjukhus, skolor, poliser osv är inte drabbade, men Social Security Administration (motsvarande Försäkringskassan) och Department of Motor Vehicles (typ Vägverket) får glatt finna sig i situationen och stänga ner sina kontor första och tredje fredagen i månaden. De anställda får alltså en ofrivillig obetald semester. Jag hade velat se det hända i Sverige...

På tal om SSA så är det hos dem man får ansöka om Social Security Number (motsv personnummer). Utan SSN så kan man t.ex. inte få ut sin lön. Jag var tvungen gå till dem tre gånger för att få ut mitt nummer.
Första gången för att göra själva ansökan - det tog två timmar.
Andra gången för att kolla om jag blivit tilldelad något nummer än - Nej, det hade jag inte, men jag kunde komma tillbaka morgonen därpå vid 9 (fick vänta i 1,5 timme för att få reda på det).
Tredje gången var alltså dagen efter vid 9 då jag faktist hade en avtalad tid. Naiv som jag är så trodde jag naturligtvis att jag skulle få bli behandlad vid 9. Ingalunda, visade det sig. För att ha en avtalad tid så måste man ha ett SSN, så jag fick gladeligen sitta ner och vänta i 1,5 timme för att få mitt nummer. Ett mycket flexibelt system, och hur de överhuvudtaget lyckats ge mig en avtalad tid är helt obegripligt.
Överlag så verkar de offentliga institutionerna här väldigt byråkratiska. Jag kan väl inte säga att jag har spenderat så mycket tid i svenska motsvarigheter, men jag har svårt att tro att det är så tungrott som här.

No comments:

Post a Comment