Monday, October 19, 2009

Någon sorts höst

Jag var på väg att hämta upp en kompis från flygplatsen, och helt plötsligt började vindrutan fyllas med små runda transparenta saker. Omedelbart chocktillstånd och ett under, vissa skulle kanske även kunna sträcka sig till ett mirakel, att jag inte krockade. På ren instinkt lyckades jag få upp telefonen och ta ett foto.

Minuten senare inser jag förstås att det var regn. Ska jag vara helt ärlig så överdriver jag kanske en smula - det har faktist regnat tre dagar den senaste veckan. Fast det har å andra sidan regnat ganska ordentligt. Det var översvämningar på vissa ställen. Förvisso så beror nog översvämningarna mest på det något mediokra avrinningssystem som finns här.

Förra veckan upptäckte jag dessutom något intressant. Något som jag har hört talas om, men som jag har haft något svårt att tro på. Det regnade för första gången på ganska länge, och jag var på väg hem från gymmet (tro det eller ej, men jag har faktist börjat träna). Jag står vid ett rödljus och ska göra en vänstersväng. Tror faktist inte att jag gasade på något särskilt, men mitt i svängen får jag sladd och anti-spinn och vemvetvad kopplas in och räddar mig från bredställ. Var rätt sent på kvällen och inga bilar i närheten, så det hade väl kanske inte varit så farligt. Intressant var det iaf, och jag förstår nu varför första regnet här kan jämföras lite med första snön i Sverige.

Lite tråkigt är det iaf att det börjat bli höst - eller gå mot regnperiod, kanske man ska kalla det. Tror det har regnat fem gånger sedan maj. En gång mellan maj och mitten av september - och jag vet inte ens om jag vill kalla det för regn. Verkar dock som resten av veckan ska bli hyfsat fin med temperaturer vid knappa 25-strecket.

För övrigt fattar jag inte att folk orkar bilpendla på det här stället. Tog mig en timma att åka hemifrån till flygplatsen och tillbaks igen - vilket motsvarar ungefär 3 mil. Å andra sidan så är kollektivtrafiken här inte särskilt bra.

No comments:

Post a Comment