Thursday, May 21, 2009

Irriterande linser

Slut på linser? Vad gör man? Springer till en optiker och köper nya så klart! Man hade ju kunnat hoppats på att det var så enkelt iaf. Icke sa Nicke. För att få köpa linser, i butik eller online, så måste man, enligt lag, naturligtvis ha ett recept. För att få ett recept måste man genomgå inte bara en synundersökning utan även en "linsanpassning" (i brist på bättre ord). Jag var alltså tvungen att lägga ut $60 för en synundersökning jag inte behöver PLUS ytterligare $40 för en anpassning jag definitivt inte behöver. Fruktansvärt irriterande.

Något som är lite märkligt här är att när man beställer saker online så finns det nästan alltid någon sorts rabattkod man kan utnyttja. Bara att googla efter butiken i fråga så kommer man hitta någon kod man kan utnyttja.

Inte nog med det. Något som är ännu vanligare är s.k. rebates. Dvs man köper något, sedan skickar man in något papper på att man har köpt det, och får lite pengar tillbaka (antagligen en check).

Vanligtvis hade jag nog inte orkat med det senare. Men pga den fruktansvärt onödiga och retliga process jag fått genomlida för att kunna köpa linser, så ska jag göra allt som står i min makt för att få tillbaka minsta cent.

2 comments:

  1. kan du inte bara beställa från en svensk sida och be nån i sverige posta det till dig om du inte får det direktskickat? Då behövs ju inga recept o skit...
    /Teija

    ReplyDelete
  2. Jo, det hade jag naturligtvis kunnat göra. Jag var inne på att beställa från Kanada först, men jag hittade ingen site som sålde de linser jag använder. Men framförallt så behövde jag linser omgående, så jag kunde inte riktigt vänta på det. Tror inte jag hade sparat så många kronor på att beställa från Sverige och skicka hit dem faktist.

    ReplyDelete