Sunday, March 8, 2009

Hamburgare och läsk

Prissättningen på varor här skiljer sig ganska myckert mot Sverige. Basvaror som hamburgare  och coca-cola är väldigt billigt, medan mindre essentiella saker såsom potatis, pasta och grönsaker är väldigt dyrt. Jag har inte riktigt räknat på det - men ibland känns det som det faktist är billigare att äta ute på en restaurang än vad det är att laga till maten själv. Då jämför jag priserna i "vanliga" affärer. Det finns andra affärer där man måste vara medlem, t.ex. Costco, där allt det säljer är storpack, och då menar jag verkligen allt, t.o.m. TV säljs i 2-pack. Jag har inte varit där än, men det sägs vara hyfsat mycket billigare.

På tal om basvaror har jag lagt märke till en intressant sak. Om någon frågar en om man ska till Burger King på lunch, så ställer man sig själv frågan om man har varit på just Burger King de senaste dagarna - inte om man har ätit hamburgare de senaste dagarna. Med andra ord så blir det faktist en hel del hamburgare. Hittils avklarade kedjor är Wendy's, In & Out, Jack in the Box, Carls Jr, Burger King, och Denny's. McDonald's har jag knappt sett till... vilket förvisso inte alls stör mig.

Pizza är däremot väldigt dyrt, och inte alls lika gott som hemma. Kan bero på avsaknaden av kebab. Har fortfarande inte sett till ett ställe som säljer kebab. Det börjar bli dags att ta tag i det letandet på allvar.

Jag hade vissa förhoppningar på det mexikanska köket när jag kom hit. De sköts i sank redan efter första besöket på en mexikansk restaurang. Jag har bara gett det en chans till efter det, och det var minst lika horribelt som det första. I min värld så stoppar man inte ris och bönor i en burrito. Bönor hade jag kunnat leva med, men när ris läggs till i ekvationen verkar det skapas en kemisk reaktion med bönorna som gör det oätligt. Naturligtvis kan man be dem att ta bort ingredienser, men jag har ännu inte riktigt återhämtat mig från de initiala skräckupplevelserna.

Den här veckan har varit en upplevelsemässigt tråkig vecka. Det har varit en hel del jobbande i veckan, och det har därför blivit en väldigt lugn helg. Igår (lördag) kväll blev det ändå en grillning hemma hos en jobbarkompis. Perfekt väder, om än lite småkyligt framåt kvällningen.

Ikväll hoppas jag ändå på en viss upplevelse. Ska gå och se Watchmen: The IMAX Experience. Den hade premiär i fredags, så det har varit vissa problem att få tag på biljetter i närheten. Nu har vi iaf biljetter, även om vi måste bege oss ända till Dublin, som ligger på andra sidan bukten.

Slutligen får jag väl säga ett par ord om det som varit som en nagel i ögat på mig hela veckan. Jag hade förväntat mig att jag skulle få min bil tidigt den här veckan. Det har dock varit något strul mellan de som lånar mig pengar och Lexus. Det har iaf skickats en check (ja, en check - bankväseendet här ligger en del efter - men mer om det en annan gång) till Lexus, och de håller på att "spåra den i systemet". Det har t.o.m. gått så långt att de ska skicka en advokat till Lexus på måndag. Naturligtvis drabbar det inte mig mer än att jag inte fått min bil än. De har iaf "their hopes set high" för att jag ska kunna hämta ut bilen på eftermiddagen imorgon. Vi får väl se hur det blir med den saken... 

7 comments:

  1. Nu vill jag se lite bilder!

    ReplyDelete
  2. Potatis är bra..håller en mätt längre än massa hamburgare..kanske är värt att betalta några dååålars extra :) För övrigt verkar det himla bökigt att få en bil där borta. Flytta tebax till a la svieeeden så behöver det inte strula lika mycket :) *kram*

    ReplyDelete
  3. Blir riktigt hungrig av hamburgare-snacket. Tänk att få vältra sig i alla sorters goda hamburgare, jag gissar på att 150 grammarna endast ingår i "Happy Meal" och 90 grammare vet de väl inte ens vad det är?
    Jag skulle aldrig heller få för mig att äta en burrito med ris i, särskilt när man kan käka burgare varje dag!

    ReplyDelete
  4. usch de kan äta där borta...
    i många avseenden är Usa ett uland.
    checkar o kulinariskt, jag har dragit fler umder kammen för sämre anledningar.
    kul att läsa din blogg.

    ReplyDelete
  5. Roger: Jaja, nu har jag lagt upp lite bilder. :)

    L-E: Nej, inte ens gorbys finns här. Kanske borde börja importera...

    Teija: Jo, det har helt klart varit lite struligt. Å andra sidan så kostar det inte lika mycket. :)

    Hoff: Burgarna är fina. Naturligtvis kan man köpa riktigt feta burgare, men det som skiljer mest (storleksmässigt) är läsken. En small här är som en medium i Sverige ungefär. Oftast så frågar de dessutom om man vill ha en medium eller large, och man får en konstig blick när man insisterar på en small. ;)

    Orven: Helt klart. En annan sak är vägarna, som förvisso är väl utbyggda, men av extremt kass kvalité. Inte helt ovanligt med stora hål på motorvägen. Jag hade verkligen inte velat ha en bil med sportfjädring.

    ReplyDelete
  6. Costco äger! Du måste definitivt bli medlem o köpa en hel drös 'red cups' o ha frat party!

    ReplyDelete